Smarte tips for deg som kjører elbil

Salget av elbiler i Norge øker stadig. I dag er hver fjerde nybil som selges elbil eller ladbar hybrid.

− Først og fremst: Det er ingen magiske triks som opphever fysiske lover. Det å flytte en bil med passasjerer og bagasje krever en viss mengde energi, og ingen Eco-programmer i verden kan endre på det. Når det er sagt, er det noen ting det kan være greit å huske på.

Ole Henrik Hannisdahl

Regjeringen har som mål at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025, og i 2030 regner man med at det finnes to millioner elbiler i Norge.

Ole Henrik Hannisdahl er daglig leder i Grønn Kontakt og elbil-entusiast. Her får du hans beste elbiltips.

Jo fortere du kjører, jo kortere kommer du
Farten spiller ikke så stor rolle opp til ca. 70-80 km/t, men over det begynner luftmotstanden å gjøre seg virkelig gjeldene. Forskjellen på 80 km/t og 100 km/t merkes godt på rekkevidden.

Kjør så jevnt som mulig
Du kommer lenger med jevn fart enn med full spiker etterfulgt av full brems. Når du først må bremse, er det bedre å bremse med motoren enn med bremseklossene.

Bremser du med motoren i en elbil, lader du rett og slett batteriene. Dette heter å regenerere på elbil-språket. Forskjellige biler har forskjellige oppsett. Noen har egne girprogrammer som gir kraftigere motorbrems når du slipper bremsepedalen, mens andre biler krever at du trykker inn bremsepedalen for å aktivere motorbrems.

Kulda er ikke din kompis
Den gjør at batteriene får mindre kapasitet, samtidig som du bruker mer strøm til å holde bilen varm. I tillegg går det treigere å hurtiglade bilen i kaldt vær enn på varme dager. I praksis er det ikke et alternativ å skru av kupevarmen og heller kle godt på seg, siden det gjør at vinduene dugger. En elbil blir varm på 5 minutter på vinterstid, og kan i tillegg ofte forvarmes med mobil-app.

Høydemeter krever strøm
Skal du på hytta som ligger på 1000 m.o.h? Husk at bil + passasjerer og bagasje fort veier 2 tonn. Tenk deg hvor mye energi som trengs for å løfte 2 tonn 1 kilometer rett opp! Den gode nyheten er at du får igjen all denne energien på vei ned igjen fra fjellet. Så lenge du regenerere i nedoverbakken, er det i praksis netto høydemeter på turen du skal ta som betyr noe, selv om det er kupert på veien.

Du venner deg for til bilen din, og lærer deg hva den er god for
Det finnes hurtigladere de aller fleste steder, og det bygges stadig ut nye. Dersom du synes det begynner å knipe, er det bare å stoppe og ta seg en kaffekopp i 15-30 minutter mens du hurtiglader bilen.