Kan vi dulte deg?

Dulting – har du hørt om det? Eller grønndulting, som det gjerne kalles når man snakker om det på den måten som vi gjør. Begrepet er ikke nytt, men kanskje mindre kjent enn det engelske ordet det stammer fra. Nudging handler om å stimulere til grønnere adferd, ved å hjelpe forbrukere til å gjøre valg som er gode for fellesskapet. Rett og slett gi et lite vennlig dytt i retning av positiv endring.

Vi i LOS dulter. Og vi innrømmer det gjerne. For selvfølgelig har vi et ønske om å bli enda grønnere, om å bevege både oss selv og kundene våre i en mer miljøvennlig retning.

Som bedrift er det viktig for oss å ta samfunnsansvar, blant annet gjennom å tilby bærekraftige produkter. Samtidig er det helt opp til dere forbrukere å velge de løsningene som passer dere best. Derfor prøver vi å dulte litt, slik at det oppleves lettere og mer attraktivt å ta de grønne valgene, som både dere og alle rundt oss kommer best ut av.

Om vi dulter godt nok, velger kanskje flere av dere miljøvennlige produkter?

Bare for å ha sagt det: Dette med dulting er ikke noe vi har kommet på av oss selv. Allerede i 2009 opprettet daværende president Barack Obama en egen komité under Det hvite hus med mål om å dulte amerikanerne i retning av bedre liv. Vi synes bare det er en veldig god idé.

Og det er en stor gjeng med dultere der ute. Har du for eksempel tenkt på hvorfor frukten stadig flytter nærmere kassa i dagligvarebutikken, mens sjokoladen rykker tilsvarende lenger fra? Eller hvorfor handlenettene dukket opp samtidig som plastposene ble dyrere? Andre typiske eksempler på grønndulting ser vi på hotellene som informerer om at «ni av ti velger å bruke håndkleet sitt flere ganger», og som minner oss om ikke å forsyne oss merd mer enn vi klarer å spise av frokostbuffeten.

Da en stor hotellkjede reduserte størrelsen på tallerknene med tre centimeter på alle sine hoteller, minsket mengden matavfall med hele 20 prosent – en reduksjon i utslipp på mer enn 1100 tonn! Det er det samme meieriene prøver på når de skriver «best før, men ikke dårlig etter» på melkekartongene.

Det er ganske enkelt, i grunn. Og det sier seg litt selv. Plasserer man panteautomater og miljøstasjoner godt synlig og lett tilgjengelig, gjør man det enklere og til en mindre ulempe å bruke dem. Det er dulting.

For vår del handler det om å fremheve grønne alternativer, og gjøre det attraktivt og lettvint å velge miljø. Både for nye og eksisterende kunder.

Vi dulter ved å fremheve de gode, grønne mulighetene og med å være en avsender av tiltak og informasjon som kan bevege oss selv og våre kunder i retning av positiv endring. Men valget er det dere som tar.