
På innsiden av LOS: Vi har skapt et team som er bygget for fart
LOS har akselerert fra å være et tradisjonelt strømselskap til å bli et fremoverlent selskap med fokus på innovative og grønne løsninger.
– Det skjer veldig mye spennende her på huset og det er på tide at folk får vite mer om hvilke prosjekter vi holder på med.

Hun ønsker velkommen inn til LOS sine lokaler på Kjøita i Kristiansand. I dette bygget jobber en rekke fremoverlente og kreative mennesker for å gjøre hverdagen enklere for strømkundene.
– Det skjer enormt mye i energimarkedet som vi ikke kan rå over, med unormalt høye strømpriser og netteiernes nye prising av nettleia som påvirker folks liv. Gode verktøy som gir kundene mulighetene til å påvirke strømregningen sin er viktigere enn noen gang, sier Lofnes.
Gjennom LOS-appen og andre innovative tech-satsinger er det trygt å si at LOS har utviklet seg til å bli mye mer enn et strømselskap.

Et tech-drømmeteam
Men gode løsninger krever også et dyktig tech-team. Heldigvis har de Craig Jonathan med på laget, som leder utviklingsteamet hos LOS.
Teamet har brukt våren på å videreutvikle LOS-appen, som fikk utfordringer før jul på grunn av massiv pågang.
– Pågangen ble så stor før jul at appen krasjet, og når ting ikke fungerer for kunder så smerter det skikkelig for oss. Men i dag har appen fått et skikkelig kvalitetsløft.
Kundenes behov
Jonathan sier videre at kundene spiller en sentral rolle i utformingen av appen.
– Noe av det viktigste under denne prosessen har vært å lytte til kundene. Vi gjennomfører flere runder med brukertesting, og disse tilbakemeldingene er direkte med å forme appen, sier Jonathan.
Spotprisen svinger veldig gjennom døgnet, og med LOS-appen får du ekstra innsikt til å planlegge de smarteste tidspunktene å lade bilen eller vaske klær på. Det har mange kunder hatt god nytte av.
Appen til LOS er utviklet med det som kalles PWA - progressiv web-app-teknologi, som gjør at LOS-plattformen er tilgjengelig på alle digitale enheter og operativsystemer. Fordelen med dette er at appen sørger for en sømløs overgang uansett hvilken enhet kundene bruker, og at LOS kan raskere få ut tjenester som kundene kan ta i bruk.
– Med et betydelig kvalitetsløft så ser vi at appen har blitt et utrolig viktig verktøy for tusenvis av kunder. Det viktigste vi gjør er jo å lytte til kundene og deres behov. Vi utvikler løsninger med kunden i sentrum, sier Jonathan videre.

- Det er viktig å få fram at bærekraft ikke er et ord som vi pynter oss med.
Ordene tilhører Andrea Amundsen, senior forretningsutvikler og bærekraftansvarlig i LOS, som daglig sørger for at LOS jobber mot det ambisiøse, overordnede målet om å bidra til et nullutslippssamfunn.
Amundsen trekker spesielt fram bærekraftsmål nummer sju, «ren energi til alle», som er LOS’ mest synlige mål for strømkundene.
Dette handler om at LOS skal utvikle produkter og tjenester som bidrar til at kundene kan få innsikt i, og ta kontroll over eget strømforbruk. Aldri tidligere har temaet vært så aktuelt, med de høye strømprisene og en utfordret tilgang på grønne energikilder i Europa som eksempler på dette.
– Når vi utvikler produkter og tjenester skal det støtte opp om de bærekraftsmålene vi i LOS har forpliktet oss til, sier Amundsen.

Nye satsinger
Av konkrete eksempler trekker hun frem sanntidsløsningen LOS live hvor du kan følge strømforbruket ditt i sanntid. LOS satser også kraftig på elbilsegmentet gjennom løsninger for sikker hjemmelading og smart lading - som gjør at bilen lades automatisk når strømmen er billigst. Solceller var også en satsing LOS var tidlig ute med.
Det gjelder å ha kundene med på laget for å skape en grønnere energihverdag.
– Hovedfokuset vårt er hvordan vi kan lage løsninger som hjelper kundene til å bruke strømmen smartere. Vi ønsker å få kundene til å ta gode valg i hverdagen, noe som er bra for både lommeboka og for klimaet. En win-win-situasjon, sier Amundsen.
