pixel code

For Rita og John Jacobsen var alarm fra LOS+Homely et enkelt valg

Rita og John Jacobsen var tidlig på banen da LOS lanserte sitt samarbeid med alarmleverandøren Homely.

Familien hadde alarm gjennom et annet selskap da de i sommer fikk tilbud om å inkludere alarmtjenester i strømabonnementet sitt hos LOS.

– Fordelene var så mange at vi aldri var i tvil om hva vi skulle gjøre, sier John Wang Jacobsen.

– For det første kjøper man anlegget, istedenfor å leie det, og betaler mindre i avdrag og abonnement enn vi betalte for å leie alarm gjennom et annet selskap. I tillegg er systemet fleksibelt, app-styrt og svært enkelt i bruk. Vi rett og slett veldig fornøyd med løsningen fra Homely, sier Jacobsen.

image
Et diskré tastatur i entreen lar deg enkelt skru alarmen av og på, men familien bruker oftest appen på telefonen.

Innbrudd og brann

Sammen med kona Rita Boe Jacobsen kjøpte han enebolig på Bråvann i Kristiansand i 1990. Den gang med små barn, i et nyetablert boligfelt litt langt fra folk. I dag myldrer det av mennesker i området som ligger idyllisk til like ved skogen.

– Vi har hatt alarm siden huset var nytt, og setter den alltid på når vi går ut av døra hjemme. Vi har tre hunder og er mye ute på tur, i all slags vær og til alle tider på døgnet. Det å vite at huset blir passet på er en veldig god trygghet som vi synes det er verdt å betale litt for, sier Rita.

Paret valgte en grunnpakke fra LOS og Homely som inkluderer både innbrudds- og brannalarm. De første tre årene betaler de ned alarmen fordelt på månedlige, rentefrie avdrag, i tillegg til månedsavgiften. All betaling skjer over strømregningen fra LOS.

Rimelig forsikring

– Alarmen er ingen kostbar affære, og vi ser på det litt som en forsikring. Nå vet vi at huset står trygt når vi er borte, og ikke minst føles det godt med tanke på brann. Vi kjenner flere som har opplevd husbrann, og man har ingen garanti for at det ikke skal hende en selv.  Spesielt når hundene er alene hjemme er det trygt å vite at røykvarslerne er koblet opp mot en sentral og at det er noen som følger med på at alt er som det skal være, mener Rita.

Vi har fått en ekstra trygghet i hverdagen til en veldig fornuftig pris

Rita og John Jacobsen
image
Det å vite at hundene blir passet på selv når de ikke er hjemme gir en god trygghet.

Forebyggende effekt

Kommer du som ubuden gjest til familien Jacobsen, kan du vente deg en ulende sirene og direkte beskjed til alarmsentralen. Om du da ikke allerede har latt deg skremme av at boligen er godt merket med både alarmklistremerker og -skilt.

– Ingenting er mer forebyggende mot innbrudd enn å vise at man er koblet opp mot en sentral, mener Rita.

Hun synes hjemmet har blitt mer praktisk med den nye, smarte alarmen. Systemet de har valgt består av et lite betjeningspanel i entreen, én hjemmesentral koblet opp til alarmsentralen, to bevegelsessensorer og en optisk røykvarsler i hver etasje. Sensorene er små og diskré plassert, og det lille panelet i gangen blir nesten ikke brukt. I stedet slår de enkelt alarmen på og av ved hjelp av Homely-appen på mobiltelefonen.

Et smartere hjem

– Vi har byttet ut dørlåsen med kodelås, og nå kan vi ikke bare sette på alarmen, men også låse døra ved hjelp av telefonen. Vi kan dessuten bruke brikke eller kode, og i tillegg kan vi låse opp døra uten å være hjemme, for eksempel om vi venter håndverkere en dag. Om vi er redd for at vi glemte å låse eller skru på alarmen, har vi fasiten – og løsningen – i lomma, sier Rita.

Alarmen bestilte hun enkelt gjennom LOS sine nettsider. Her oppgir man om man ønsker hjelp til montering, eller vil gjøre jobben selv. Paret gikk for det første, men mener de lett kunne klart opp i monteringen på egen hånd.

– Det viktigste er imidlertid at systemet er enkelt i bruk, slik at man faktisk bruker det. Smarte hjem er topp, men de må ikke være smartere enn at hvem som helst kan finne ut av det. Og dette klarer alle med en smarttelefon å betjene, sier John.

Interessert i mer informasjon om LOS+Homely sine produkter?