Kundedrevet innovasjon i LOS
Du som kunde står i sentrum når vi i LOS utvikler oss i takt med nye kundebehov, energismarte løsninger og nye digitale verktøy. Innovasjon og utvikling i samarbeid med våre partnere som gir økt verdi for kunden er viktige satsningsområder for LOS.

Det forteller senior forretningsutvikler i LOS, Andrea Amundsen. Andrea kom til oss i april, etter å ha jobbet i Agder Energi-konsernet innen samme fagfelt i flere år. Hun kan bekrefte at utviklingsfarten i LOS er høy - og mye spennende er på trappene.
- Det har vært utrolig gøy å begynne her i LOS, jeg har nå vært her noen måneder og har sett utviklingsfarten selskapet har. Vi er kommet langt sammenlignet med mange andre i vår bransje, men har alltid mer å gå på - og jobber derfor kontinuerlig med å fornye og forbedre tilbudet til kundene våre, sier Andrea, som jobber i avdelingen for forretningsutvikling og digitalisering.
Snart får hun selskap av en nytilsatt digital forretningsutvikler - og i takt med nye kundebehov og nye energismarte løsninger står flere lanseringer for tur framover. Den siste tiden er flere smarte tjenester lansert, blant annet innenfor boligalarm, hjemmelading og smart lading, som du kan lese mer om på los.no. Felles for alle de nye tjenestene er at de er utviklet i samarbeid med kunder og brukere.
- Vi er helt avhengig av tilbakemeldinger fra kunden - og vi i forretningsutvikling må jobbe tett sammen med både kundesenter og salg, som har dialog direkte med kundene. Vi gjennomfører også jevnlige kundeundersøkelser - hvor vi får mye nyttig informasjon tilbake om hvilke faktiske kundebehov vi kan og bør jobbe med. Ett eksempel er tjenesten med hjemmelader som nedbetales over strømregningen som ble lansert i fjor sommer. Denne sommeren lanserte vi brann- og boligalarm sammen med en innovativ samarbeidspartner - også her med mulighet til nedbetaling over strømregningen. Begge er tjenester som har vært ønsket av mange kunder - og som er relatert til eget strømforbruk, smarte energiløsninger og trygghet i hjemmet, forteller Andrea.
Etter at kundebehovene er kartlagt gjennom undersøkelser og kundepanel, starter en større kartlegging i markedet og blant potensielle samarbeidspartnere - før mulige løsninger går inn i en testfase. Da brukertestes løsningene sammen med kunder - slik at LOS går i markedet med en best mulig tjeneste.
- Noen tjenester lanseres når de er helt ferdige, mens vi andre ganger lanserer produkter og tjenester hvor vi fortløpende innoverer og tilpasser til nye kundebehov. Et eksempel på det siste er LOS-appen vår, som vi lanserte før den var ferdig, men som fortløpende oppdateres med nye funksjoner. Snart er det mulig med familiedeling i appen slik at flere i husstanden kan få tilgang, og flere nyttige funksjoner kommer utover høsten, sier Andrea.
LOS-appen gir kunden oversikt over eget strømforbruk og strømprisen gjennom døgnet - noe som gir mulighet for å flytte deler av strømkrevende forbruk, for eksempel lading av elbil, til tider av døgnet hvor strømprisen er noe lavere. Hele 2020 hadde rekordlave strømpriser, mens 2021 så langt har hatt strømpris som har vært langt høyere enn forventet.
- Med høye strømpriser blir det enda viktigere for mange å få oversikt over eget forbruk - og hva man kan gjøre for å redusere dette og dermed redusere strømregningen. Den billigste kilowatten er jo den du ikke bruker, sier vi her i LOS, men mange har mye å spare bare på å utsette strømkrevende forbruk til timer med lavere strømpris. Her gir appen god oversikt og innsikt, men ennå er vi ikke i mål. Vi har for eksempel hatt en utfordring med å vise strømprisene i helger, når strømbørsen er stengt, og jobber med å finne en løsning på dette - slik at kunden også får denne oversikten i helgene, forteller Andrea.
Vi ønsker tilbakemelding fra deg
LOS ønsker å møte våre kunders behov så langt det lar seg gjøre. Har du tilbakemeldinger til oss - eller ønsker du å bli med i vårt kundepanel? Du kan sende oss en e-post til kundesenter@los.no med emnefelt Tips til forretningsutvikling - så blir den videresendt til Andrea og resten av teamet. Kundepanelet kan du melde deg på ved å gi oss ditt samtykke til å motta kundeundersøkelser. Det kan du gjøre her.