Driftsmelding

I disse dager innføres nye regler for personvern i Norge. De nye personvernreglene innebærer at vi trenger ditt samtykke for at vi skal kunne fortsette å sende deg relevant kundeinformasjon, tilbud om nye produkter og tjenester,  arrangementer og tilbud knyttet til vårt fordelsprogram. Du gir ditt samtykke til å motta informasjon fra LOS på Min Side. 

Kan vi hjelpe deg med noe?

Telefon: 38 60 85 00

Åpningstider: 08.30 - 16.00 på telefon alle hverdager

E-post: kundesenter@los.no

Chat med oss på Facebook: Facebook.com/losenergi

Ofte stilte spørsmål

Faktura

Trykk for å lese spørsmålets svar

Om strømregningen din
Strømregning din består av tre deler. Den ene delen er nettleie, den andre delen er avgifter til staten og den tredje delen er ditt eget strømforbruk. Som din strømleverandør forholder vi oss kun til strømprisen. Vi har ingen makt over statlige avgifter eller nettleien. Men dess mer bevisst du er på ditt eget energiforbruk, dess bedre vil det slå ut på dine totale strømutgifter. 

Har du brukt mer strøm i år enn på samme tid i fjor?
Du kan enkelt sjekke ditt eget forbruk og sammenligne 2018 med 2017. Logg deg inn på Min side. Velg Økonomioversikt i Fakturamenyen. 

Utsette eller dele betaling
Vi har stor forståelse for at enkelte av og til kan ha problemer med å betale strømregningen. Derfor forsøker vi å være behjelpelige med utsatt betalingsfrist eller betalingsavtaler. Du kan registrere dette selv på Min side. Forutsetningen er at du ikke har flere, ubetalte fakturaer hos oss.

Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og/ eller eFaktura?
eFaktura og AvtaleGiro  må bestilles i nettbanken eller i din nærmeste bankfilial. eFaktura-referanse og KID for tegning av AvtaleGiro finner du på din faktura.

Hva koster det å ha papirfaktura?
LOS-kunder som ønsker papirfaktura, får et fakturagebyr på 49 kroner pr måned inkl mva. Ønsker du å unngå fakturagebyret kan du når som helst velge elektronisk betaling. Du kan velge mellom eFaktura og AvtaleGiro.

Kan jeg få fakturakopi?
Du kan enkelt se og laste ned alle dine tilsendte fakturaer på Min Side. Ønsker du å få fakturakopi tilsendt, kan du bestille dette hos LOS Kundeservice. Det koster 35 kroner, og beløpet legges på din neste faktura.

Flytte

Trykk for å lese spørsmålets svar

Vi hjelper deg å ordne alt det praktiske når det gjelder flytting av strøm.

Vi trenger litt informasjon av deg - blant annet om hvilken adresse du skal flytte til og når du overtar boligen.

Bruk vårt flytteskjema – så er det registeret på 1-2-3

Hvis du ikke velger en strømleverandør vil du få såkalt leveringsplikt fra din netteier. Unngå leveringsplikt, velg en strømleverandør og spar penger!

Nettleie
Trykk for å lese spørsmålets svar

Nettleie er prisen du betaler for å få overført strøm til huset ditt.

Når du bruker strøm må du betale for to produkter. Du betaler for strømmen du kjøper fra den strømleverandøren du har valgt. I tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av denne strømmen.

Nettleien gir nettselskapet inntekter til å dekke kostnader for transport av strømmen, effektiv drift og utvikling av nettet. Nettselskapene setter selv nettleien, men dette blir kontrollert av NVE.

Kilde: NVE

Historiske strømpriser

Trykk for å lese spørsmålets svar

Her finner du månedsprisene på strøm fra Nord Pool, fordelt på Norges fem geografiske prisområder. Påslag til elsertifikat kommer i tillegg til innkjøpsprisen på Nord Pool.
Lurer du på hva strømprisen var i 2017? I tabellene nedenfor finner du svaret.

Sørøst-Norge - Oslo (NO1)

Prisene er oppgitt inkludert mva.

Måned/År 2018 2017 2016 2015 2014
Januar 39,12 35,23 36,42 32,16 34,82
Februar 46,30 35,27 22,92 30,77 31,56
Mars 53,15 35,13 25,24 26,78 27,42
April 46,75 34,34 25,54 26,49 24,27
Mai 39,46 32,95 26,28 22,67 19,69
Juni 52,86 27,90 28,11 14,84 19,48
Juli 62,34 30,80 27,42 9,99 28,08
August   31,22 25,15 12,66 30,74
September   35,18 27,30 15,05 33,93
Oktober   32,43 36,97 24,86 28,53
November   37,62 45,11 28,81 29,77
Desember   38,25 37,23 21,00 35,06


Sørvest-Norge - Kristiansand (NO2)
Prisene er oppgitt inkludert mva.

Måned/År 2018 2017 2016 2015 2014
Januar 38,93 34,07 31,04 31,94 34,76
Februar 46,21 35,10 22,92 30,77 31,29
Mars 50,20 35,07 25,24 26,78 27,29
April 46,43  33,82 25,54 26,41 23,74
Mai 39,46 32,90 26,28 22,67 19,66
Juni 52,86 27,91 28,11 14,84 19,49
Juli 61,17 30,80 27,42 10,01 28,08
August   31,09 25,15 13,19 30,75
September   35,10 26,81 15,05 33,93
Oktober   31,87 34,65 24,86 28,53
November   37,56 41,68 28,40 29,64
Desember   38,25 34,79 20,74 34,91

 

Midt-Norge - Trondheim (NO3)
Prisene er oppgitt inkludert mva.

Måned/År 2018 2017 2016 2015 2014
Januar 38,97 33,97 33,98 34,04 34,46
Februar 47,54 36,32 23,23 30,60 31,77
Mars 53,80 35,38 25,48 27,35 28,23
April 47,12 34,24 26,11 27,39 28,56
Mai 40,65  34,73 27,37 24,90 35,16
Juni 53,57 29,39 35,88 16,04 31,58
Juli 62,02 29,42 34,50 10,12 31,10
August   32,25 34,52 15,79 34,25
September   38,54 32,56 23,63 37,26
Oktober   33,64 40,76 25,81 33,72
November   38,39 47,85 27,65 33,70
Desember   37,11 36,44 22,04 35,44

 

Nord-Norge - Tromsø (NO4)
Prisene er oppgitt uten mva.

Måned/År 2018 2017 2016 2015 2014
Januar 30,00 23,43 26,78 27,23 27,57
Februar 36,14  24,69 18,06 24,48 25,42
Mars 43,00 22,10 19,75 21,87 22,59
April 38,09 22,34 19,45 21,64 22,72
Mai 34,10 24,14 20,82 19,10 28,13
Juni 42,82 22,01 23,14 11,68 24,64
Juli 48,18 18,47 24,21 7,84 24,60
August   19,34 24,09 10,78 27,38
September   25,87 22,97 18,34 29,77
Oktober   26,55 25,30 18,87 27,09
November   30,60 29,02 20,96 26,96
Desember   29,06 25,23 16,36 28,35

 

Vest-Norge - Bergen (NO5)
Prisene er oppgitt inkludert mva.

Måned/År 2018 2017 2016 2015 2014
Januar 38,96 33,66 31,09 31,98 33,37
Februar 46,23  34,83 22,87 30,77 31,41
Mars 50,78 35,07 25,23 26,66 27,27
April 46,79 34,35 25,55 26,41 23,97
Mai 39,43 32,87 26,28 22,67 19,69
Juni 52,78 27,73 27,89 14,84 19,48
Juli 61,13 30,76 26,02 9,99 27,99
August   31,05 24,27 12,30 30,63
September   35,10 24,36 15,05 33,93
Oktober   32,43 34,76 24,86 28,53
November   37,54 42,92 28,40 29,76
Desember   38,25 34,96 20,80 34,96

Min side

Trykk for å lese spørsmålets svar

På Min Side og LOS-appen har du blant annet full oversikt over strømforbruket ditt, tidligere fakturaer og flere andre nyttige ting. Logg deg på med kundenummeret ditt og selvvalgt passord. Du kan også logge deg inn via Facebook. Ved første innlogging trenger du kundenummer og pinkode.

Logg deg inn på Min Side

Mangler du tilgang til Min side? Følg linken og opprett en ny bruker i dag.

Måleravlesning
Trykk for å lese spørsmålets svar

Du får aller best kontroll på strømregningen hvis du leser av strømmåleren den første dagen i hver måned. Dette gjør du enkelt på Min side.

Du kan også  laste ned vår LOS Strøm-app  til iPhone eller Android, og få full kontroll på ditt kundeforhold.

Strømpris

Trykk for å lese spørsmålets svar

Innkjøpspris og spotpris er to ulike begreper som brukes om samme type avtale.

Med strømavtalen LOS Strøm Innkjøpspris får du strøm til innkjøpspris. Dette er den samme prisen som LOS betaler på den nordiske kraftbørsen Nord Pool.

Strømbrudd - hva gjør jeg?

Trykk for å lese spørsmålets svar

Din netteier gir deg oversikten. Hos din lokale netteier får du oversikt og informasjon om strømbrudd. Det er netteier som er ansvarlig for å drifte og vedlikeholde strømnettet. Henvendelser vedr strømstans og feilmelding må derfor rettes direkte til dem. Netteier varsler som regel over SMS hvis din bolig er berørt.

Her finner du en oversikt over strømbrudd og planlagte strømstanser på Agder.

Nye strømmålere på vei

Trykk for å lese spørsmålets svar

Innen utgangen av 2018 skiftes 2,7 millioner strømmålere over hele landet.

De nye målerne (AMS-måler) registrerer forbruket time for time og melder inn verdiene automatisk hver dag. Dermed får kundene en mer presis strømregning.

nymåler.no kan du sjekke når du får installert ny måler. Det er de lokale nettselskapene rundt om i Norge som har ansvaret for at de nye målerne blir installert. I Aust- og Vest-Agder er det Agder Energi Nett som har dette ansvaret.

nymåler.no finner du også nyttig informasjon om hva det koster, personvern og sikkerhet, filmer og illustrasjoner.

Hva er målepunkt ID?

Trykk for å lese spørsmålets svar

Målepunkt ID er et unikt nummer for strømmåleren. Alle strømmålere i Norge har et eget unikt identifikasjonsnummer. Dette nummeret er oppgitt på din strømregningen. Har du ikke en strømregning eller ikke klarer å finne nummeret kan du ta kontakt med ditt nettselskap.

På strømmåleren finner du målernummer, dette er ikke det samme som målepunkt ID. Målernummeret følger måleren din, mens målepunkt ID følger anlegget ditt.

Man kan sammenligne målernummer med fødselsdato og målepunkt ID med fødselsnummer. Mange kan ha samme fødsesldato, men ikke samme fødselsnummer.

Ett målepunkt ID består av 18 siffer og starter på 7070575000. De åtte sifrene etter dette er unikt for din måler - 7070575000XXXXXXXX.

Har du flere elektriske anlegg (hus, hytte, garasje, båtbu) har hvert av disse anleggene sin unike målepunkt ID. 

Fornybar energi

Trykk for å lese spørsmålets svar

Fornybar Energi sikrer at det produseres fornybar energi tilsvarende ditt strømforbruk.

En opprinnelsesgaranti gir deg som kunde muligheten til å premiere fornybar kraftproduksjon ved å kjøpe opprinnelsesgaranterte strømavtaler. For kun kr 1,- per dag får du garanti om 100 prosent ren og fornybar energi.
Les mer om 100% Fornybar Energi her

Velg fornybar energi fra LOS slik Stormberg gjør!

Fant du ikke det du lette etter?