pixel code

Faktura

Her får du svar på de vanligste spørsmålene om strømfakturaen

Sjekk din faktura på Min side

Full oversikt og kontroll over dine fakturaer finner du på Min side.

Faktura

Hos LOS hjelper vi deg med utsatt betalingsfrist eller betalingsavtaler. Men det forutsetter at du ikke har andre utestående regninger hos oss. Du kan utsette fakturaen selv på Min side. 

Betalingsutsettelsen koster 29 kroner, pluss 8,5 % i renter av det utestående restbeløpet i perioden fram til siste delbetaling. Har du AvtaleGiro? Da må du i så fall stoppe denne først, for å unngå at fakturaen trekkes automatisk. 

Så snart vi mottar forbruksdata fra din netteier, starter vi produksjonen av strømfakturaen fra LOS. Fakturaen sendes stort sett mellom den 10. og 20. hver måned, men fordi forbruksdata kommer til ulike tidspunkt, vil også tidspunktet for fakturaen fra LOS variere fra måned til måned.

Fakturaen du mottar gjelder forbruk for forrige måned, fordi LOS alltid fakturerer etterskuddsvis basert på ditt faktiske strømforbruk. Så fort fakturaen er produsert, blir den tilgjengelig på Min side.

Ditt strømforbruk avleses automatisk time for time - og vi mottar informasjon om hvor mye strøm du har brukt fra din netteier.

Dette gir grunnlag for strømregningen du mottar fra LOS, og du faktureres for ditt eksakte forbruk hver time gjennom hele døgnet. På fakturaen framkommer dette som en snittpris for måneden, for å unngå uoversiktlig faktura med en fakturalinje for hver time gjennom en hel måned. 

Om du har spotprisavtale, vil ditt forbruk i kilowattimer ganges med spotprisen i markedet time for time, i tillegg kommer vårt påslag og månedspris.

Om du har variabel avtale, vil ditt forbruk i kilowattimer ganges med den avtalte strømprisen i gjeldende periode. 

I tillegg til dette kommer eventuelle tilleggsprodukter, og gjennomfakturert nettleie fra netteier.

Strømprisen som vises på baksiden av fakturaen tar utgangspunkt i ditt strømforbruk per time multiplisert med pris per time gjeldende den perioden fakturaen dekker.

På fakturaen er påslaget inkludert i totalprisen du ser på fakturaens bakside. Påslaget inkluderer de lovpålagte elsertifikatene fra staten.

På Min side kan du se detaljer om din strømavtale, men også her er påslaget inkludert i strømprisen. Du finner informasjon om priser og påslag på din strømavtale på los.no 

Du har mottatt inkassovarsel fordi din strømfaktura ikke er betalt innen fristen. Kontakt vårt kundesenter om du har spørsmål i den forbindelse.

Husk at du på Min side kan se alle dine fakturaer og har oversikt over betalingsfrister. Om du mottar faktura på e-post, er det lurt å sjekke spam-filteret med jevne mellomrom for å se om fakturaen kan ha havnet der.

Vi anbefaler alle å opprette eFaktura og AvtaleGiro på sin strømavtale, da får du strømregningen rett inn i nettbanken din og unngår kjedelige purregebyrer på fakturaer som ikke blir betalt i tide.

eFaktura oppretter du i din nettbank, og du finner eFakturareferansen du trenger på din faktura fra LOS. Når dette er gjort, vil du motta fakturaen fra LOS direkte inn i nettbanken.

Om du ønsker at regningen skal trekkes automatisk, kan du også opprette AvtaleGiro på avtalen. Om du trenger hjelp, kan bankens kundeservice hjelpe deg. 

Med AvtaleGiro trekkes strømregningen din automatisk fra nettbanken. AvtaleGiro oppretter du i din nettbank, med KID-nummer for AvtaleGiro som du finner på din faktura fra LOS.

Merk at dersom du kun har AvtaleGiro, må vi fortsatt sende deg kopi av fakturaen i posten, og derfor tilkommer papirfakturagebyr. Om du kombinerer AvtaleGiro med eFaktura, unngår du dette gebyret. 

Ja, LOS tilbyr fellesfakturering med de største nettselskapene i Norge. Det betyr at netteier sender faktura for din nettleie direkte til oss. Så tar vi den med på fakturaen for strømforbruk som du mottar fra oss - og trenger bare å forholde deg til en regning på strømmen. Enkelt og oversiktlig.

Bor du et sted vi ikke har avtale om gjennomfakturering med netteier, vil du motta to fakturaer - en fra din netteier med nettleie - og en fra LOS med strømforbruk. Kontakt gjerne vårt kundesenter for å vite mer om du kan få alt på en faktura fra LOS. 

Dersom LOS ikke har avtale om gjennomfakturering med din netteier der du bor, vil du motta faktura direkte fra netteier med din nettleie - og en faktura fra LOS med ditt strømforbruk. 

Dersom nettleie ikke er med på din faktura fra LOS, betyr det at vi ikke gjennomfakturerer med netteier i ditt område. Det betyr at du mottar en egen faktura for nettleie fra din netteier - og faktura for strømforbruket fra LOS. 

Du kan enkelt se og laste ned alle dine fakturaer på Min side. Ønsker du å få tilsendt fakturakopi, kan du bestille dette fra kundesenteret mot en kostnad som legges til på din neste faktura. 

Grunnet administrasjonskostnader, tilkommer et papirfakturagebyr om du ønsker faktuaen sendt hjem i posten. Gebyret er 59 kroner/mnd.

Ønsker du å unngå dette papirfakturagebyret, kan du når som helst velge elektronisk mottak av faktura til eFaktura i nettbanken din, eller faktura per e-post. 

Kontonummer til LOS er 1503 22 91772.