pixel code

Avtalegiro, e-Faktura og faktura

Har du spørsmål rundt avtalegiro, faktura eller eFaktura? Vi håper du finner svarene du leter etter her!

Vi fakturerer våre kunder cirka rundt den 10. hver måned. Det kan variere noe fra måned til måned når du mottar fakturaen da dette er avhengig av blant annet helligdager og når vi mottar nettleiefakturaen din. Dersom du har samlefaktura, så kan du forvente å motta fakturaen i slutten av måneden.

Dersom du nylig har opprettet eFaktura, så kan det være at vi ikke har rukket å registrere dette hos oss før fakturaen ble sendt ut. Da må fakturaen betales manuelt og så vil fremtidige fakturaer sendes direkte til nettbanken som eFaktura.  

 

Vi gjør oppmerksom på at bankene i Norge nylig har foretatt en endring knyttet til hvem som mottar fakturaen når det er registrert eFaktura. Fremover så vil fakturaen bli sendt til den som står registrert på strømavtalen hos oss, dersom man har gitt aksept for å alltid motta eFaktura i nettbanken sin. Dette er endringer i bankens egne systemer, og vi i LOS kan derfor dessverre ikke gjøre noe med dette. For ytterligere spørsmål om dette, så ber vi om at du tar kontakt med banken din


 
Dersom du opplever at eFaktura-avtalen plutselig ikke virker lenger, så anbefaler vi å kontakte banken for å høre hva som kan ha skjedd. Du er også selvsagt velkommen til å kontakte vårt kundesenter slik at vi kan undersøke det nærmere hos oss. 

Vi er pliktige til å sende deg en kopi av fakturagrunnlaget ved siden av din AvtaleGiro. Dette kan vi sende per post eller som eFaktura direkte til nettbanken din. Ved sending per post så tilkommer det et fakturagebyr på 69 kroner. 


 
Vi anbefaler alle våre kunder å opprette eFaktura i nettbanken sin – da får du fakturakopiene direkte dit helt kostnadsfritt. 

Du kan normalt forvente å motta den første fakturaen måneden etter at strømavtalen er aktiv hos oss. Vi sender våre fakturaer rundt den 10. hver måned, med forbehold om eventuelle helligdager eller andre forsinkelser. 

Dersom du har blitt fakturert for nettleie for en hel måned, så er det fordi vi har mottatt dette fra din lokale netteier - men vi vil kun fakturere deg for kraftleveranse fra den datoen hvor strømavtalen ble aktiv hos oss. Du kan selv sjekke at du ikke har blitt dobbeltfakturert ved å se på hvilken periode fakturaen fra oss og din forrige leverandør gjelder for. På vår faktura så finner du dette på baksiden. 

Vi fakturerer alltid på etterskudd slik at man betaler for sitt reelle strømforbruk. Når man avslutter strømavtalen sin hos oss, så vil man derfor motta en sluttfaktura cirka en måned etter at avtalen er avsluttet. Man kan selv sjekke hvilke perioder fakturaene gjelder ved å se på fakturadetaljene på baksiden av fakturaen. 

Fakturaen du har mottatt fra den forrige strømleverandøren din er mest sannsynlig en sluttfaktura for kraftleveransen frem til datoen du byttet til LOS. Fakturaen du har fått fra oss gjelder for kraftleveranse fra datoen strømavtalen ble aktiv hos oss.

 

Det er i teorien ikke mulig å bli dobbeltfakturert – og du kan dobbeltsjekke dette ved å se på hvilke perioder de ulike fakturaene gjelder.

Vi sender deg faktura månedlig, enten per post, på e-post eller til nettbanken som eFaktura – avhengig av hva du har valgt. 

 

Dersom du ønsker en kopi av den siste fakturaen din eller tidligere fakturaer, så kan du enkelt finne dette ved å logge inn på https://minside.los.no/ eller i LOS- appen. Her finner du alle fakturaene dine under “Faktura”, hvor du også kan se fakturadetaljer, laste de ned som PDF eller sende de til din e-post.