pixel code

Avtalegiro, e-Faktura og faktura

Har du spørsmål rundt avtalegiro, faktura eller eFaktura? Vi håper du finner svarene du leter etter her!

Vi fakturerer våre kunder cirka rundt den 10. hver måned. Det kan variere noe fra måned til måned når du mottar fakturaen da dette er avhengig av blant annet helligdager og når vi mottar nettleiefakturaen din. Dersom du har samlefaktura, så kan du forvente å motta fakturaen i slutten av måneden.

Ønsker du bedre oversikt over dine regninger og unngå fakturagebyr? Da anbefaler vi å opprette eFaktura og avtalegiro.

 

Med avtalegiro betales regningene dine automatisk, mens du med eFaktura får ferdig utfylte regninger i nettbanken. Alt du trenger å gjøre er å godkjenne regningene.

 

Velger du avtalegiro og eFaktura vil regningene betales automatisk på forfallsadato- samtidig som du får en elektronisk faktura i nettbanken. På denne måten har du alltid full kontroll på hva som går inn og ut av kontoen din.

For å kunne motta eFaktura fra oss, så må du gi en generell aksept for dette i nettbanken din. Ofte så heter dette «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller lignende, avhengig av hvilken bank du har. Vi ber om at du kontakter banken din for å høre hvordan du gir denne aksepten.

Vi kan dessverre ikke opprette AvtaleGiro for deg – men du kan enkelt gjøre dette selv i nettbanken din.

 

Slik oppretter du en avtalegiro:

  • Begynn med å logge inn i nettbanken din.
  • Klikk deretter på menyvalget avtalegiro/efaktura.
  • Her finner du en liste med tilbydere. Du velger LOS AS som tilbyder.
  • LOS AS kan søkes opp via vårt kontonummer: 1503.22.91772
  • KID-nummer for oppretting av avtalegiro finner du her på din faktura.

Som følge av endringer hos alle banker i Norge, så vil eFaktura fremover sendes til den som står registrert på strømavtalen hos oss. Bankene jobber med en løsning knyttet til tilfeller hvor det er behov for å opprette eFaktura på vegne av en annen person – mer informasjon om dette vil komme så snart det er på plass.

Alle bankene i Norge har per desember 2021 foretatt en endring knyttet til oppretting av eFaktura. Dette innebærer at dersom man ønsker å motta eFaktura, så må man gi en generell aksept for dette i nettbanken sin. Dersom man ikke gjør dette, så vil man ikke lenger motta fakturaer fra oss som eFaktura.

 

Vi ber om at du logger inn i nettbanken for å se om du har gitt denne aksepten. Ofte så heter dette «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller lignende – avhengig av hvilken bank du har.

Vi er pliktige til å sende deg en kopi av fakturagrunnlaget ved siden av din AvtaleGiro. Dette kan vi sende per post eller som eFaktura direkte til nettbanken din. Ved sending per post så tilkommer det et fakturagebyr på 69 kroner.

 

Vi anbefaler alle våre kunder å benytte seg av eFaktura – da får man tilsendt fakturakopien gebyrfritt direkte til nettbanken sin. For å motta dette må du gi en generell aksept for å motta eFaktura. Dette gjør du i nettbanken din.

Du kan normalt forvente å motta den første fakturaen måneden etter at strømavtalen er aktiv hos oss. Vi sender våre fakturaer rundt den 10. hver måned, med forbehold om eventuelle helligdager eller andre forsinkelser. 

Dersom du har blitt fakturert for nettleie for en hel måned, så er det fordi vi har mottatt dette fra din lokale netteier - men vi vil kun fakturere deg for kraftleveranse fra den datoen hvor strømavtalen ble aktiv hos oss. Du kan selv sjekke at du ikke har blitt dobbeltfakturert ved å se på hvilken periode fakturaen fra oss og din forrige leverandør gjelder for. På vår faktura så finner du dette på baksiden. 

Vi fakturerer alltid på etterskudd slik at man betaler for sitt reelle strømforbruk. Når man avslutter strømavtalen sin hos oss, så vil man derfor motta en sluttfaktura cirka 2-3 uker etter at avtalen er avsluttet. Man kan selv sjekke hvilke perioder fakturaene gjelder ved å se på fakturadetaljene på baksiden av fakturaen. 

Fakturaen du har mottatt fra den forrige strømleverandøren din er mest sannsynlig en sluttfaktura for kraftleveransen frem til datoen du byttet til LOS. Fakturaen du har fått fra oss gjelder for kraftleveranse fra datoen strømavtalen ble aktiv hos oss.

 

Det er i teorien ikke mulig å bli dobbeltfakturert – og du kan dobbeltsjekke dette ved å se på hvilke perioder de ulike fakturaene gjelder.

Vi sender deg faktura månedlig, enten per post, på e-post eller til nettbanken som eFaktura – avhengig av hva du har valgt. 

 

Dersom du ønsker en kopi av den siste fakturaen din eller tidligere fakturaer, så kan du enkelt finne dette ved å logge inn på https://minside.los.no/ eller i LOS- appen. Her finner du alle fakturaene dine under “Faktura”, hvor du også kan se fakturadetaljer, laste de ned som PDF eller sende de til din e-post.