Beløpet på fakturaen

Har du spørsmål rundt beløpet som kommer på fakturaen? Da håper vi du finner svaret du leter etter her!

De fleste av oss bruker mer strøm enn vi er klare over – visste du at en leilighet, avhengig av størrelse og byggeår, bruker mellom 8000 – 10 000 kWh i året, mens en enebolig ligger på mellom 18 000 og 25 000 kWh i året? 


 
Det vi bruker mest strøm på er oppvarming av bolig og oppvarming av varmt vann. Selv om man skrur ned den ene varmeovnen, så kan det likevel være flere ting som bidrar til at strømforbruket totalt sett blir høyere enn man forventet. 
 
Det er vanskelig for oss å se hva som trekker strøm i din bolig – men vi anbefaler å gå gjennom boligen din for å se om det er noe du kan justere på: 

 

Har du varmekabler? Disse er ofte termostatstyrte og vil bruke mer strøm på å opprettholde en viss temperatur i årstider hvor temperaturen varierer mye. 
 

Bruker du varmepumpe? Det anbefales at denne ikke slås av og på da den vil bruke mer energi på dette enn på å holde en jevn temperatur. 
 

Bruker du vaskemaskin/tørketrommel hyppig? Unngå å kjøre halve maskiner. Fyll opp for å utnytte energibruken i størst mulig grad. 
 

Slå av lys i rom du ikke oppholder deg i og lukk gjerne dører til rom som ikke er i bruk.
 

Ladning av mobil, PC og nettbrett, TV, støvsuger og andre elektriske artikler trekker også strøm, men i små mengder. 
 

Vi har samlet våre beste tips for å redusere strømforbruket på vår nettside. Kanskje du finner noen sparetips som kan passe for deg? Du finner de her:  https://www.los.no/energilosen/stromsparing/

Det er flere ting som påvirker strømprisene - blant annet temperaturen gjennom årstidene, vind og nedbør, råvarepriser, kraftproduksjon og etterspørsel. Historisk så ser vi at prisene stiger på høst- og vinterstid, mens de synker på vår og sommer når snøen smelter og vi bruker mindre strøm. Økte råvarepriser og CO2-kvoter bidrar også til å presse prisene opp - og når vi nå går inn i høst- og vintersesongen så øker forbruket hos de aller fleste som følge av økt behov for oppvarming. 


 
Som strømleverandør så kan vi dessverre ikke påvirke dette - strømprisene fastsettes på den nordiske strømbørsen NordPool hvor vi og alle de andre strømleverandørene i Norge må handle strøm fra. 

Hvorfor strømprisene er uvanlig høye er også godt beskrevet her av Energi Norge. 
 
Når strømmen er dyr, er gode sparetips helt gratis. Vi har samlet våre beste sparetips på våre nettsider her: https://www.los.no/energilosen/stromsparing/

Det kan være flere grunner til at det er ulik pris på fakturaene. Hvilken periode det gjelder, hvilken type strømavtale det er på de forskjellige boligene, hvilket prisområde boligene befinner seg i og hvor mange kWh som er brukt er alle faktorer som påvirker totalbeløpet. 


 
Dersom boligene ligger i samme prisområde og man har samme type strømavtale begge steder, så kan øreprisen likevel være ulik. Nå som strømmen er timesmålt så blir strømforbruket svært individuelt. Dersom vi alle hadde hatt de samme elektriske artiklene, så blir timesforbruket likevel unikt for hver enkelt av oss. Vi fakturerer for ren timespris som betyr at du betaler for den strømmen du har brukt, når du har brukt den. Så dersom det er høyere ørepris på den ene fakturaen, så betyr det at det er brukt mer strøm i timer hvor prisen har vært dyrere. 

Strømprisen på NordPool.no er oppgitt uten mva. og påslag, mens prisene vi oppgir i appen og på fakturaen er inkludert begge deler. Det vil derfor være avvik mellom prisen du finner hos NordPool og prisene du finner hos oss – men avviket skyldes kun hva som er inkludert i den oppgitte prisen. 


 
Vi fakturerer alle våre kunder med spotprisavtale for ren timepris fra NordPool. Det som legges til grunn for øreprisen på fakturaen din er hvor mange kWh du har brukt og i hvilke timer du har brukt de – men for at du skal slippe å få nærmere 720 linjer på fakturaen din så slår vi prisen sammen til èn ørepris. 

Du kan enkelt sjekke den gjeldende timeprisen i appen vår. Der finner du også ditt forbruk og din kostnad per time for tidligere dager. V i fakturerer alle våre kunder med spotprisavtale for ren timespris fra NordPool. 

Påslaget er inkludert i øreprisen. Du kan finne informasjon om din strømavtale ved å logge inn på https://minside.los.no/ eller i appen vår. 

Prisen på nettleien er helt uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Det er den lokale netteier der du bor som fastsetter prisen på nettleien, og rammene bestemmes årlig av Norges vassdrag- og energidirektorat – NVE.
 


Du kan finne mer informasjon om priser på nettsiden til din lokale netteier. Hvilken netteier du har avhenger av hvor i landet du bor, og dersom du får nettleien på fakturaen fra oss, så kan du finne ut hvem dette er på baksiden av fakturaen. 

Det tilkommer et fakturagebyr på 69 kroner ved sending av faktura per post. For å unngå dette så anbefaler vi at du benytter deg av eFaktura og AvtaleGiro – da vil fakturaen sendes kostnadsfritt direkte til nettbanken. Du finner informasjon om hvordan du oppretter dette her

Vi kan dessverre ikke svare på hvilket beløp din neste faktura vil komme på før den er produsert – beløpet vil avhenge av hvor mye strøm du har brukt og hva strømprisen har vært den aktuelle måneden. Fakturaen vil bli sendt til deg så fort den er produsert hos oss.

Les mer om strømstøtten her 

Ettersom strømmen er timesmålt, så varierer spotprisen helt ned på timesnivå. Som følge av dette så blir strømforbruket svært individuelt. Dette er altså ulikt for hver enkelt strømmåler.

Prisen på fakturaen din er derfor basert på hvor mye strøm man har brukt og når på døgnet man har brukt den, ettersom vi bruker strømmen ulikt - men for at du skal slippe å få en faktura på mangfoldige sider med en fakturalinje for hver eneste time, så blir prisen slått sammen til èn snittpris på fakturaen.

Det er også viktig å merke seg at prisene som er oppgitt under Historiske strømpriser og Dagens spotpris kun er inkludert mva., og ikke påslaget i avtalen din. Prisen på fakturaen din inkluderer for øvrig både mva. og påslag.

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Chat med en kundebehandler  

Klikk "chat nå" nede i høyre hjørne

Kontakt oss på telefon 

Tlf: 38 60 85 00

Åpningstid er hverdager mellom 9 - 15


Vi gjør oppmerksom på at samtalene vil bli tatt opp for kvalitetssikring og opplæring. Du som kunde kan reservere deg for opptak. 

Ønsker du å kontakte oss utenfor åpningstid?