LOS smartlading

Her finner du ofte stilte spørsmål om smartlading av elbil

Ja. Smartlading fungerer uavhengig av hvilken avtale du har hos oss, men du får kun besparelse om du har en spotprisavtale.

Ja.

Bilmerker som støttes av LOS smartlading:

 

  • Audi (For at smartlading skal fungere optimalt må bilens programvare oppdateres til siste versjon. Dette gjelder spesielt e-tron serien. Den siste programvareoppdateringen er ikke tilgjengelig for alle enda.)
  • BMW
  • Cupra
  • Ford (Kunder kan få sperret brukerkontoen sin hos Ford. Det jobbes mot Ford for å få løst det)
  • Hyundai
  • Jaguar
  • Kia
  • Mini
  • Porsche
  • Renault
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Tesla

 

Vi samarbeider med Enode for å tilby deg smartlading. For å se om akkurat ditt bilmerke og spesifikk modell støttes, samt stabilitetsnivå for hver bilmodell, trykk her. 

Ikke alle bilmerker har tilrettelagt for smartlading, men flere og flere kommer på banen. Så snart produsenten legger til rette for dette vil de tas inn i løsningen vår.

 

Har du bil fra Opel, Peugeot, DS eller Citroên vil disse dessverre ikke støtte LOS smartlading, ettersom stedsbasert lading ikke er tillatt i disse bilene. 

Nei. I borettslag og sameier er det som oftest felles strømmåler. Man kan smartlade i borettslag, men det vil ikke bli privat besparelse. 

Dersom du har aktivert smartlading, men ønsker å lade umiddelbart, klikker du på «lad nå». Smartlading vil da fremdeles være aktivt neste gang du plugger i laderen.

Dersom du ønsker å deaktivere smartlading mer permanent slår du bryteren for smartlading av.

Det avhenger av bilen. Noen biler responderer raskt (et par sekunder) mens andre biler kan bruke vesentlig lenger tid. Dette har å gjøre med programvaren til bilen og er ikke noe vi har kontroll over. 

Merk at bilen vil lade til ladeplanen er generert. 

I appen vil du kunne se hvor mye du har ladet og hvor mye dette har kostet. Dette vil være en estimert besparelse. Smartlading vil kun gi besparelse for deg som har en spotprisavtale.

Ladeplanen bestemmer når bilen din skal lade. Den genereres i all hovedsak etter når det er billigst å lade, men tar også høyde får når du ønsker at bilen din skal være ferdigladet. Smartladingstjenesten lager automatisk en ny ladeplan for hver gang du kobler bilen til for lading.

 

For å beskytte batteriet kan du selv velge ditt ønsket minimumsnivå på bilens batteri i appen. Da vil bilen bli ladet til dette nivået umiddelbart, før ladeplanen aktiveres.

 

Er beregnet besparelse under 2% så genereres ikke en ladeplan og lading vil starte umiddelbart.

Bilen må også være innenfor en radius på maksimum 200 m fra det som er oppgitt som bolig-adresse for smartlading i LOS-appen. 
 

Ja. Har du tidligere pleid å planlegge lading i Easee eller en annen ladeboks sin egenapp, eller direkte i bilens software, må dette deaktiveres for at smartlading fra LOS skal fungere. 

Nei. Men har du en smart hjemmelader for din elbil, som for eksempel Easee eller Zaptec, så kan du legge denne til sammen med elbilen i LOS smartlading, for å få alt samlet i én og samme app.

 

Da får du også muligheten til å endre ladeeffekten på laderen rett i LOS-appen. Gjør du endringer i innstillingene i laderens egne app i stedet, vil dette automatisk endres i LOS-appen etter litt tid. 

Du trenger kun en avtale og kan enkelt legge til flere biler i appen. 
 

Smartlading vil fungere når man er innenfor 200 meter fra anlegg man har kontrakt på som man har registrert i smartladingløsning. F.ex hvis man legger til primærbolig og hytte i løsninga, vil det gjelde for begge stedene.

For at Volkswagenbiler skal kunne smartlades krever Volkswagen at bilen har vært i bevegelse innen de siste seks timer. Dette fordi de ikke automatisk får lokasjonsoppdatering når de har stått stille over lengre tid.

Per i dag er det kun mulig å koble til flere biler av samme merke om man har lik login i bilens app. Det er derimot ikke slik for VW ID-biler og andre modeller hos VW.

VW ID-bilene bruker en annen APP og API enn resten av VW, selv om de bruker samme autentisering.

Dette gjør at det ikke går å linke både en ID bil og en ikke-ID bil for øyeblikket. Det går derimot an å linke flere ID-biler under samme bruker, eller flere ikke-ID biler under samme bruker.

Volvos programvare for hybridbilder har en feil som gjør at en vesentlig del av bilene ikke kan smartlade. Ingen biler vil forbli utladet som en konsekvens av dette. 

Ønsker du å lese mer om smartlading og bestille tjenesten?

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Chat med en kundebehandler  

Klikk "chat nå" nede i høyre hjørne

Kontakt oss på telefon 

Tlf: 38 60 85 00

Åpningstid er hverdager mellom 9 - 15


Vi gjør oppmerksom på at samtalene vil bli tatt opp for kvalitetssikring og opplæring. Du som kunde kan reservere deg for opptak. 

Ønsker du å kontakte oss utenfor åpningstid?