Ny strømkunde – dette lurer mange på

1.Hvorfor har jeg både strøm og nettleie?
Alle strømkunder har èn strømleverandør som de velger selv. Du har valgt LOS og det er vi glad for. I tillegg har alle strømkunder et nettselskap som har ansvaret for transporten av strømmen på nettet, vedlikehold av linjer osv. Derfor betaler du nettleie til ditt lokale nettselskap som har ansvaret der du bor. Nettleien viderefaktureres på strømregningen du får fra LOS. Rammen for satsene på nettleien fastsettes av staten. Som din strømleverandør har vi ingen innvirkning på nettleien, men bruker du mindre strøm, får du også mindre i nettleie.

2.Hvor ofte får jeg faktura fra LOS?
Du får faktura fra LOS hver måned, med mindre noe annet er avtalt. De fleste velger å motta faktura hver måned. Denne regningen inneholder forbruket ditt fra den forgående måneden. 

3.Når får jeg min første strømregning?
Det kan variere hvor lang tid det tar før du får din første strømregning, det kommer an på når i måneden kundeforholdet ditt hos LOS ble aktivert. Vi produserer faktura i begynnelsen av hver måned, slik at du har regningen på e-post eller i posten hos deg i midten av måneden.

4.Kan jeg velge betalingsfrist?
Det er dessverre ikke mulig å velge betalingsfrist, men du har alltid 14 dagers betalingsfrist etter at regningen er produsert. Dersom du skulle ha behov for å utsette betalingsfristen en måned, kan du enkelt registrere dette selv på Min Side.

5.Hvor mye kan jeg selv påvirke strømkostnadene mine?
Det aller viktigste du kan gjøre for å redusere strømkostandene dine, er å bruke så lite strøm som mulig. Strømkostnadene henger sammen med hvor mye støm du bruker og det er her du kan foreta de største besparelsene. Som din strømleverandør, er det bare en tredel av regningen som henger sammen med selve strømavtalen din. De to andre delene er nettleie og offentlige avgifter til staten.
Her er en oversikt over hva du bruker strømmen til og hvordan du kan med enkle grep kan spare.

6.Hvilke avgifter kreves inn på strømregningen min?
Rundt 40 prosent av strømregningen består av avgifter til staten. For tiden er elavgiften på 16,00 øre/kWh. Du betaler også en avgift til Energifondet på 1,25 øre/kWh. I tillegg kommer merverdiavgiften på strømforbruk og nettleie. Fra 1. januar 2012 innførte staten også en ny elsertifikatordning som pålegger alle strømleverandører å kjøpe elsertifikater. Den kostnaden ligger inne i din strømpris.

7.Får jeg høyere strømregning på vinteren enn på sommeren?
De aller fleste får en høyere regningen på vinteren enn på sommeren. Dette henger sammen med at temperaturene er lavere og forbruket høyere. Husk at dersom du har termostat på varmekabler eller panelovn, så krever det mer strøm å holde samme temperatur inne, når temperaturen ute synker.

8.Hvordan vet jeg at strømavtalen jeg har valgt er god?
LOS har flere ulike avtaler. Det viktigste er at du har valgt en avtale som du tror passer til deg og ditt forbruk. De alle fleste velger innkjøpspris, ofte kalt spotprisavtale. Det er denne avtaleformen som ofte anbefales av eksperter. Husk at utenom fastprisavtaler, så har ingen av våre avtaler bindingstid. Dermed kan du enkelt bytte til en annen avtale hos oss, når som helst.
Her er en oversikt over våre strømavtaler.

9.Kan jeg endre strømavtale etter at jeg har blitt kunde?
Du kan enkelt endre strømavtale ved å klikke "bestill" på den avtalen du ønsker, endre selv på Min Side eller ved å sende oss en henvendelse. Utenom fastprisavtale, så har ingen av våre avtaler bindingstid.

10.Hvilke kundefordeler har jeg hos LOS?
LOS har et unikt fordelsprogram for våre kunder, der fellesnevneren er opplevelser. Her får du tilbud om gode opplevelser, gratis eller med solide rabatter. Se full oversikt her.

11.Hvordan oppretter jeg bruker på Min Side?
Du trenger kundenummeret og pinkode for å registrere deg på Min Side. Dette finner du på strømregningen eller i bekreftelse på inngått avtale med LOS. 

Slik går du frem:
1. Gå inn på los.no/minside
2. Velg Registrering
3. Legg inn kundenummeret og pinkode, e-postadresse og et nytt passord.
4. Du mottar nå en e-post på den registrerte e-postadressen. 
5. Klikk på lenken i e-posten for å bekrefte registreringen.

Du er nå klar til å bruke Min Side. Ta vare på passordet slik at du enkelt kan logge deg på neste gang

12.Hva kan jeg løse selv på Min Side?
Min Side er en selvhjelpsfunksjon på los.no, her du får full oversikt over ditt kundeforhold. Du ser informasjon om avtalen din, betalte og ubetalte fakturaer, strømforbruk, du kan sammenligne forbruk og kostnader og du kan se og bestille alle dine fordelstilbud. Du har også mulighet for å registrere utsatt betalingsfrist eller betalingsavtale.

Fant du ikke det du lette etter?