Min første strømregning

Som ny strømkunde dukker det ofte opp spørsmål knyttet til strømregningen. Her har vi samlet de mest stilte spørsmålene. Husk at du får full oversikt over strømregninger, forbruk og kostnader på Min side.

1. Hvorfor har jeg både strøm og nettleie?
Alle strømkunder har èn strømleverandør som de velger selv. Du har valgt LOS og det er vi glad for. I tillegg har alle strømkunder et nettselskap som har ansvaret for transporten av strømmen på nettet, vedlikehold av linjer osv. Derfor betaler du nettleie til ditt lokale nettselskap som har ansvaret der du bor. Nettleien viderefaktureres på strømregningen du får fra LOS. Rammen for satsene på nettleien fastsettes av staten. Som din strømleverandør har vi ingen innvirkning på nettleien, men bruker du mindre strøm, får du også mindre i nettleie.

2. Hvor ofte får jeg faktura fra LOS?
Du får faktura fra LOS hver måned, med mindre noe annet er avtalt. De fleste velger å motta faktura hver måned. Denne regningen inneholder forbruket ditt fra den forgående måneden. 

3. Når får jeg min første strømregning?
Det kan variere hvor lang tid det tar før du får din første strømregning, det kommer an på når i måneden kundeforholdet ditt hos LOS ble aktivert. Vi produserer faktura i begynnelsen av hver måned, slik at du har regningen på e-post eller i posten hos deg i midten av måneden.

4. Kan jeg velge betalingsfrist?
Det er dessverre ikke mulig å velge betalingsfrist, men du har alltid 14 dagers betalingsfrist etter at regningen er produsert. Dersom du skulle ha behov for å utsette betalingsfristen en måned, kan du enkelt registrere dette selv på Min side.

5. Hvor mye kan jeg selv påvirke strømkostnadene mine?
Det aller viktigste du kan gjøre for å redusere strømkostandene dine, er å bruke så lite strøm som mulig. Strømkostnadene henger sammen med hvor mye støm du bruker og det er her du kan foreta de største besparelsene. Som din strømleverandør, er det bare en tredel av regningen som henger sammen med selve strømavtalen din. De to andre delene er nettleie og offentlige avgifter til staten.
Her er en oversikt over hva du bruker strømmen til og hvordan du kan med enkle grep kan spare.

6. Hvilke avgifter kreves inn på strømregningen min?
Rundt 40 prosent av strømregningen består av avgifter til staten. For tiden er elavgiften på 16,00 øre/kWh. Du betaler også en avgift til Energifondet på 1,25 øre/kWh. I tillegg kommer merverdiavgiften på strømforbruk og nettleie. Fra 1. januar 2012 innførte staten også en ny elsertifikatordning som pålegger alle strømleverandører å kjøpe elsertifikater. Den kostnaden ligger inne i din strømpris.

7. Får jeg høyere strømregning på vinteren enn på sommeren?
De aller fleste får en høyere regningen på vinteren enn på sommeren. Dette henger sammen med at temperaturene er lavere og forbruket høyere. Husk at dersom du har termostat på varmekabler eller panelovn, så krever det mer strøm å holde samme temperatur inne, når temperaturen ute synker.

8. Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og/ eller eFaktura?
eFaktura og AvtaleGiro  må bestilles i nettbanken eller i din nærmeste bankfilial. eFaktura-referanse og KID for tegning av AvtaleGiro finner du på din faktura.

9. Hva koster det å ha papirfaktura?
LOS-kunder som ønsker papirfaktura, får et fakturagebyr på 49 kroner pr måned inkl mva. Ønsker du å unngå fakturagebyret kan du når som helst velge elektronisk betaling. Du kan velge mellom eFaktura og AvtaleGiro.

10. Kan jeg få fakturakopi?
Du kan enkelt se og laste ned alle dine tilsendte fakturaer på Min Side. Ønsker du å få fakturakopi tilsendt, kan du bestille dette hos LOS Kundeservice. Det koster 35 kroner, og beløpet legges på din neste faktura.

Fant du ikke det du lette etter?