
Fornyet angrerett
LOS vil gi kunder som har inngått avtale om fastpris for november og desember – LOS forutsigbar, fornyet mulighet til å angre.
Fastpristilbudet LOS forutsigbar ble sendt i midten av september, bare et par uker etter den høyeste strømprisen som har vært i Norge noensinne. Vannmagasinene lå da på det laveste nivået som er målt de siste 20 årene, og markedet og prisene var forventet å gå enda mer oppover. Siden den gang har forsyningssituasjonen bedret seg dramatisk. NVE skriver følgende i sin siste ukesrapport: "Det er særs sjeldan at fyllingsgraden i sørlege Noreg har auka så mykje i løpet av hausen."
Etter at LOS mottok bestilling fra de kundene som ønsket LOS forutsigbar kjøpte LOS inn den bestilte mengden kraft i markedet.
- Med de dramatiske markedsendringene som har vært denne høsten, har vi imidlertid forståelse for at flere kunder opplever å ha kommet i en vanskelig situasjon. Til tross for at LOS allerede har kjøpt inn strømmen til en meget høy pris sammenlignet med dagens spotpris, gir LOS nå kunder som har inngått avtale om fastpris for november og desember – LOS forutsigbar, fornyet mulighet til å angre, sier Margit Unander, Administrerende direktør i LOS.
I kveld og i løpet av morgendagen vil det sendes ut informasjon til alle kunder som har LOS forutsigbar og som har inngått avtale om fastpris for november og desember, med nytt angrerettskjema. Kundene vil da ha 14 dagers rett til å angre avtalen, og de som vil ut av LOS forutsigbar for november og desember vil bli flyttet tilbake til sin ordinære strømavtale fra og med 1. november.