Ta med elbilen på sommerferie

Sommerferien nærmer seg - og for mange er biltur et naturlig ferievalg. Med over 200 000 elbiler her i landet har det å ta med elbilen på langtur blitt mer og mer vanlig. Vi har snakket med et par som har hatt elbilen på langtur både i Norge og Europa - og de anbefaler gjerne denne miljøvennlige reisemåten.


- Hvis man ser bort fra det åpenbare miljøvennlige aspektet ved en utslippsfri bil, er det beste kostnadsaspektet. Vi reiste rundt Europa i fire uker uten å betale én krone i drivstoffutgifter, og i ferien kan man bruke de pengene på morsommere ting.

Det sier Jenny Ernstrøm, som sammen med sin samboer Vidar Skogdalen flere ganger har tatt Teslaen med på bilferier innenlands og i Europa. Mange kvier seg for å legge ut på langtur med elbil og er usikre på hvor langt de kommer før bilen må lades. Det må litt planlegging til for å ikke la rekkeviddeangst dominere ferien.

- I det store og hele fungerte det veldig bra. Siden vi valgte å stole på navigasjonssystemet som velger den korteste veien, ikke nødvendigvis den raskeste, så opplevde vi av og til å komme ut på noen småveier som gikk langt langsommere enn hovedveien. Med ladestoppene tok det jo også lenger tid å ta seg fra A til B enn med en vanlig bil, men det hadde vi tatt høyde for, forteller Jenny.

Ladestopp gjennom Europa Før ferien er det lurt å planlegge reiseruten og få oversikt over hvor du kan få ladet elbilen. Da kan Elbilforeningens ladekart for hele Europa være til hjelp. Her finner du oversikt over ladestasjoner med adresse, ladeoperatør, ladeeffekt, ladekontakter og servicetilbud i nærheten av ladestasjonen. Når du først skal stoppe for å lade, er det fint å ha mulighet til å få seg en kaffe og matbit, severdighet eller shoppingmuligheter i nærheten av ladestasjoner.

- Vi benyttet navigasjonssystemet i bilen og plottet inn adressen vi skulle til, og da estimerte bilen hvor lang tid vi skulle bruke, hvor vi kunne stoppe for å lade, samt hvor lenge vi måtte lade. Ettersom adressen ofte var hotellet vi skulle bo på, tok navigasjonssystemet ikke høyde for at vi skulle ta oss videre fra hotellet noen dager senere, så vi estimerte siste ladningen selv slik at vi skulle kunne ta oss fra hotellet til nærmeste ladestasjon.

- Vi hadde betenkninger om det var nok å lade på Tesla sine stasjoner eller om vi var nødt til å lade på hotellene når vi kom frem. På tidspunktet vi var på elektrisk bilferie var det ikke mange hoteller i Europa som kunne tilby elbil-lading, så vi så for oss at i verste fall måtte lade på vanlig stikkontakt gjennom hotellvinduet. Men vi klarte oss heldigvis fint med å kun lade på stasjonene, sier Jenny.

Anbefaler elbilferie Jenny og mannen var godt fornøyd med bilferien på fire uker gjennom Europa, og har følgende råd til elbileiere som vurderer å ta seg en ferietur med elbilen nedover kontinentet:

- Ikke ha dårlig tid, planlegg god tid for å ta deg fra A til B. Og selv om vi ikke valgte å lade på hotellene vi bodde på, så anbefaler jeg andre å gjøre det, da sparer man mye reisetid. Dersom dere skal på Norgesferie, er det enda enklere å få hjelp til lading ved hotellene, da mange overnattingssteder har tilrettelagt for lading, mens det ikke nødvendigvis er like tilrettelagt i Europa, avslutter Jenny Ernstrøm.


LOS ladestrøm LOS samarbeider med ladeoperatøren Grønn kontakt - som har en rekke ladestasjoner over hele Norge. Om du har strømavtalen LOS ladestrøm får du 15 % rabatt på hver eneste kilowatt du lader langs veien på Grønn Kontakts ladepunkter. Strømavtalen gir deg billig strøm både langs veien og hjemme - med en spotprisavtale med kun 19 kroner i månedsbeløp. Les mer om ladestrøm.

 

Foto fra elbilferien i Europa, av Jenny Ernstrøm 

 

Fant du ikke det du lette etter?