Dette er fordelene med elbil

Kjøper du elbil nyter du godt av en rekke fordeler. De viktigste er fritak for engangsavgift og moms, som gjør elbilene konkurransedyktige i forhold til ordinære biler. Halv firmabilbeskatning, lav årsavgift, gratis offentlig parkering og fritak for bompenger er andre fordeler.

– I løpet av noen få år har det norske elbilsalget kraftig. I 2011 var salget på et par tusen biler, men bare to år etter ble det solgt mer enn 10.000 elbiler i Norge. I april 2015 ble elbil nummer 50.000 registrert, og i desember 2016 ble salget av 100.000 elbiler i Norge passert, forteller Rolf Bjarne Eriksen. Han er leder for salg og produktutvikling i LOS privat, og fornøyd elbileier.

Økonomi
– Selv om strømregningen blir noe høyere når du skal lade elbilen, blir totaløkonomien bedre. Prisen for hjemmelading er den vanlige strømprisen inkludert nettleie, altså rundt én krone per kWh. Det tilsvarer omtrent to kroner per mil for en vanlig elbil. Hvis du kjører 15 000 km i året med elbilen koster «drivstoffet» deg ca. 3 000 kroner. Han understreker dette selvfølgelig avhenger av kjørestil, topografi, temperatur m.m.

Krav til lading
Normalt kan en elbil lades med en vanlig 16 ampere-kurs. Man bør da beregne noen timer på ladingen, men med litt planlegging trenger det ikke være noe problem. Ved å lade natten over vil batteriet få kapasitet til å dekke rekkeviddebehovet dagen etter. Ved lading er det viktig at man alltid sjekker og forsikrer seg om at stikkontakten man bruker er dimensjonert for dette.

– Et helt flatt batteri vil typisk ta rundt åtte timer å fullade. Lading kan skje i en vanlig stikkontakt som bør gå på en egen kurs i sikringsskapet, eller man kan investere i en hjemmeladeboks. Med en slik enhet lades et tomt batteri på de vanligste elbilene på rundt fem timer, forteller Rolf Bjarne. Denne ladeenheten koster mellom 10 000 og 20 000 kroner avhengig av merke og modell.

Hurtiglading
Såkalte hurtigladere lader batteriene vesentlig raskere enn en vanlig normallader. I løpet av en snau halvtime lades de fleste batterier opp til ca. 80 prosent av maksimal kapasitet. Hurtigladere er imidlertid kostbart og effektkrevende utstyr som ikke er beregnet for hjemmebruk.

Antall hurtigladere i det offentlige miljø har imidlertid økt raskt. De aller fleste er basert på brukerbetaling, men hurtiglading er mer enn bare betaling for strømmen. Det er en tjeneste der man også betaler en andel av etableringskostnaden for hurtigladeren. En enkelt hurtiglading på 15 minutter koster for en vanlig elbil 30-40 kroner, eller rundt to kroner per kWh.

Ønsker du billigere lading av elbilen? Bestill LOS Ladestrøm.

Fant du ikke det du lette etter?