Fornøyde og lojale strømkunder

Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Blant landets strømleverandører inntar LOS i år en førsteplass på lojalitet, og en andreplass på kundetilfredshet. Mer enn 6400 kunder i hele Norge har sagt sin mening i årets undersøkelse.

− For LOS er dette igjen en fantastisk fin tilbakemelding fra våre kunder. Det er også en honnør til våre medarbeidere som gjør en kjempejobb. Langsiktig og målrettet innsats med fokus på kundene betaler seg i form av enda flere fornøyde kunder, sier Margit Unander, administrerende direktør i LOS.

Service og nærhet
Norsk Kundebarometer er den største og mest seriøse målingen i sitt slag i Norge, og mer enn 160 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom i årets undersøkelse. LOS har i alle år vært helt i toppen på kundeservice og lojalitet i strømbransjen. Årets resultater bekrefter at selskapet fortsatt lykkes med sitt arbeid.

− Resultatene fra Norsk Kundebarometer bekrefter at fokus på god kundeservice og personlig nærhet til kundene er viktig. Målrettet kommunikasjon og aktiv bruk av ulike digitale kommunikasjonskanaler er også viktige stikkord. Arbeidet med kontinuerlig forbedring og innovasjon i LOS tror jeg også er med på å forklare den gode plasseringen, sier Margit Unander.

Fornøyde kunder lønner seg
LOS får i år en score på 74,8 poeng på tilfredshet, og 84,1 poeng på lojalitet. Det er en svak nedgang fra 2017, men likevel mindre enn tilbakegangen strømleverandørene totalt opplever i årets måling.

− Strømbransjen er ned hele 2,8 poeng fra sist måling, og flere av aktørene har betydelige fall i kundetilfredshet. Høye strømpriser, overgang til felles faktura med strøm og nettleie og utskifting av strømmålere kan bidra til å forklare tilbakegangen for denne bransjen, sier Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer. Han legger til at forskning viser at høy kundetilfredshet er svært lønnsomt for bedriftene.

− Målrettet arbeid med å tilfredsstille kundene skaper en vinn-vinn situasjon der kundene blir fornøyde samtidig som bedriften tjener mer, sier Silseth.

Les mer om Norsk Kundebarometer her.

Fant du ikke det du lette etter?