pixel code

Trenger du hjelp med LOS live?

Har du mottatt brikken til LOS live-tjenesten og trenger hjelp med å komme i gang? Sjekk vanlige spørsmål og svar her.

Kom i gang med LOS live

  1. HAN-porten må åpnes. Kontakt din nettleverandør og be dem åpne HAN-porten på strømmåleren din
  2. Plugg inn Oss-brikken i HAN-porten, som du finner på strømmåleren din, den passer bare ett sted.
  3. Brikken vil starte å blinke. Du kan lese om hva de ulike blinkene betyr under punktet "hva betyr lysene på brikken"
  4. Brikken fikser seg selv. Ved tilkobling vil den lades og oppdateres automatisk, dette tar ca. 2-3 timer.
  5. Du får beskjed når brikken er klar. 

Alle strømmålerne er utstyrt med en fysisk utgang, kalt HAN-porten (Home Area Network). Gjennom å koble seg til HAN-porten, vil du få tilgang til informasjon om ditt eget strømforbruk.

HAN-porten vil være stengt når den nye måleren installeres, og den vil bare aktiveres når du som kunde ber om det. Det er din lokale netteier som kan klargjøre HAN-porten. 

På bildet kan du se en rød pil peke på HAN-porten på de tre strømmålerne som er vanlige i Norge - hvor Oss-brikken skal monteres. 

imageorlh5.png

 

 

Hvis du ikke finner HAN porten på måleren din og har Kamstrup måler; så kan det være du må ha tilsendt en adapter fra Agder Energi nett. Hvis du trenger dette, vil du automatisk få tilsendt adapteren når du bestiller åpning av HAN porten.

 

Les hvordan du åpner HAN porten hos Agder Energi her

Ta kontakt med din netteier for hjelp til å aktivere HAN-porten på strømmåleren din. 

 

Mange nettselskap har selvbetjeningsløsninger hvor du kan logge inn på din egen side hvor du finner all informasjon om din strømmåler. For eksempel kan du hos Agder Energi Nett logge inn med bankID - og fylle ut skjema for aktivering av HAN-porten under menypunktet Skjemaer.

Ulike netteiere har ulike løsninger - så om du ikke finner selvbetjening hos din lokale netteier - kan du kontakte dem via deres kundeservice.

Du mottar en bekreftelse fra din netteier når HAN-porten er aktivert.

Du kan også sjekke blinkemønsteret på brikken. 

Aidon-måler: Ingen blink, da er HAN-brikken ennå ikke aktivert
Kaifa eller Kamstrup-måler: Ett og tre røde blink, da er HAN-porten ennå ikke aktivert.  

Om du har fått åpnet HAN-porten på strømmåleren din og brikken er koblet til og har god dekning, vil det ta 2-3 timer fra tilkobling til du får data i appen. 

Vanlige årsaker til at brikken ikke responderer 

1. For varmt eller for kaldt. Dette er lite sannsynelig da brikken tåler temperatur fra +70 ned til -40. Den kan til og med stå ute i vær og vind, så lenge den er montert slik at kabelen henger ned. 

 

2. Kabelen henger ikke med. 

 

3. Du har ikke dekning. Brikken er avhengig av mobildekning, det kan derfor være lurt å forsøke å flytte den ut av skapet om du opplever at den ikke klarer å få kontakt.

1.  Sjekk at HAN-porten på måleren din er åpnet. Har du ikke bedt din nettleverandør om å få den åpnet, må du gjøre dette. Blinkemønsteret på brikken forteller deg om HAN-porten har blitt åpnet. Les mer under punktet "hva betyr lysene på Oss-brikken"

 

2. Sjekk at målernummer registrert på deg, er det samme målernummeret som brikken er koblet i.

 

3. Sjekk om brikken har god nok dekning. De ulike blinkene på brikken indikere dette, les mer under punket "hva betyr lysene på Oss-brikken"

Oss-brikken

Ingen blink - Jeg har Aidon måler
HAN-porten er ikke aktivert

Tre (3) røde blink
HAN-porten er ikke aktivert

Ett (1) hvitt og to (2) røde blink
Du har akkurat plugget Oss-brikken til HAN-porten og den kobler seg opp til LOS-appen, det tar ca. 2-3 timer

Ingen dekning for Oss-brikken
Prøv å flytt brikken ut av sikringsskapet

En til Fire (1-4) hvite blink hvert femte sekund
Oss-brikken lader

En til Fire (1-4) hvite blink hvert tiende sekund
Alt ok med Oss-brikken.

Frekvensen på den hvite blinkingen viser hvor god dekning Oss-brikken har.
Ett (1) hvitt blink hvert tiende sekund indikerer dårlig dekning
Fire (4) hvite blink hvert tiende sekund indikerer god dekning.

Ett (1) hvitt blink hvert andre sekund
Laster ned og oppdaterer programvare på Oss-brikken

Oss-brikken er avhengig av mobildekning, det kan derfor være lurt å forsøke å flytte den ut av skapet om du opplever at den ikke klarer å få kontakt med Oss.

( Se "Hva betyr lysene på Oss-Brikken" )

Ja, Oss-brikken tåler temperatur fra +70 ned til -40. Den kan til og med stå ute i vær og vind, så lenge den er montert slik at kabelen henger ned.

Nei, Oss-brikken henter strøm fra selve strømmåleren. Du trenger ikke tenke på batteri eller stikkontakt for å få den til å virke.

Praktisk info

 

Ta kontakt med oss via chatten på los.no eller på kundesenter@los.no - bruk gjerne emnefelt LOS live.

Legg ved ditt nye målernummer, målepunktID og adresse, så får vi oppdatert dette på brukeren din.

Ja, når andre overtar strømkontrakten, stenges automatisk HAN-porten. Det betyr at den nye eieren av kontrakten må bestille ny åpning av HAN-porten så fort som mulig for at LOS live skal fungere. Ta kontakt med nettselskapet ditt dersom du har spørsmål knyttet til dette.  

Nei, foreløpig kan brikken ikke integreres med andre smarthus-løsninger. Men i LOS jobber vi både med utvikling av LOS live-tjenesten for å få økt funksjonalitet - og har også fokus på utvikling av nye og innovative tjenester som skal hjelpe deg med å ta kontroll over strømutgiftene i hjemmet. 

Leter du fortsatt etter svar?

Fant du ikke det du leter etter? Send oss en e-post med emnefelt LOS live - så hjelper vi deg!